Další jednodenní projektový den byl na téma „Voda“.
S dětmi jsme program začali aktivitami týkajícími se skupenství vody – děti nejprve sbíraly a skládaly skládačku, pak jednotlivé skupenství vody podrobněji zkoumaly v praxi a dozvěděly se chemické složení vody a jednotlivých skupenství.
Pak jsme si s dětmi povídaly o množství vody na Zemi a o problematických místech, kde voda lidem chybí a je vzácná. Jednotlivé oblasti jsme hledali v atlasu světa a prohlíželi si fotky vodních zdrojů v těchto oblastech.
Po svačině následovala série pokusů, které si děti zaznamenávaly do pracovních listů. Zkoumali jsme prvoky pod mikroskopem na vzorku vody z čističky odpadních vod,
pak jsme dělali pokusy se vzlínáním vody,
povrchovým napětím,
zkoumali jsme také vzduchovou kapsu pod vodou a princip fungování starých potápěčských helem, měřili jsme rozdílnou teplotu vody i vzorku sněhu teploměrem a pozorovali lom vody. Zkoušeli jsme si i udělat uměle vzorek „mořské“ vody, kterou pak mohly odvážnější děti ochutnat.
Po obědě jsme si zahráli společenskou hru „Záchranáři“, kde se nám díky skvělé týmové spolupráci podařilo za neustálého hašení zachránit lidi a zvířata z hořící budovy.
Pak jsme ochutnávali různé druhy vody (obyčejné balené, balené značkové, studniční, kohoutkové, z minerálního pramene) a hodnotili jejich chutě. Jako nejlepší na chuť po hlasování vyhrála voda studniční, nejhůře u dětí dopadla voda kohoutková (z města). Natlakovaná balená voda pocházející z minerálního pramene nám při otvírání ukázala, jak pramen ve skutečnosti funguje i s menším gejzírem, a tak jsme se u celé degustace dosti nasmáli:-).
Dále jsme si s dětmi povídali o významu vody pro člověka a podle tabulky s hmotnostmi člověka zjišťovali, kolik litrů tekutin by každý měl podle své váhy denně minimálně získat.
Následně jsme se s dětmi pustili do výroby domácích mýdel, do kterých jsme vybrali vůni Aloe very. Každý si vyráběl svá originální mýdla, kam si přidával z dalších surovin, co chtěl, a zalil barevnou mýdlovou hmotou, jehož barvu si také mohl vybrat či namixovat.
Celodenní program jsme zakončili blokem na téma „Koloběh vody“.